Seminar om godstrafikken på bane i Danmark (Trafikpolitik)
Gæst.
Jeg tror du skal tage det som udtryk for at forskellige gods operatører efterhånden er ved at være ret trætte af BDK.
Midtjyske Jernbaner, Thyborøn Stewedore, og andre, har bøvlet i lagtid med BDK for at få lov til at køre.BDK har helt misforstået konceptet med at drive forretning. BDK lukker nemlig alle muligheder for "kunder" uden for de "strømlinjede" baner. I stedet for at opfylde kundernes behov. ja jeg ved godt at man ikke bare anlægger en ny jernbanestrækning. men det er sgu da for dumt at nedlægge strækninger, stamspor, sidespor, fabriksspor osv..især når man ved der er kunder til de spor.
I tilfældet med Midtjyske Jernbaner er problemet ikke "lokalbanen" fra Vemb til Thyborøn. Nej problemet er at da de meddelte man ville til at køre ekstra store godsmængder (af sten, ral, grus og flis) til byer som Ikast, Skanderborg, Odense osv, så blev der lagt alle mulige hindringer i vejen i form af nedsat akseltryk på broer, tvungen omveje, lukning af sidespor osv.Et godt eksempel er jo også godsbanen i Vejle. På trods af at den meget ofte er fuld belagt med vogne til og fra Vejle Havn, så vil BDK fjerne de spor der er (på nær de to spor de bruger til deres egne skærvevogne) og sælge resten af grunden som byggegrund!
Jeg kan godt forstå at "nogle" synes BDK kan være tunge at danse med.
Lige med hensyn til Vejle, så er nedlæggelsen drevet af et stærkt lokalpolitisk ønske om at byudvikle arealet. Det er dog muligt, at opretholde godspladsens nuværende funktionalitet ved en mere intensiv benyttelse af havnesporene. Skærvesporene (21 og 22) vil også blive nedlagt.
Godspladser beliggende midt i større provinsbyer er et fortidslevn - sensible naboer i dyre ejerligheder vil med miljøloven i hånden før eller siden lukke ned for disse terminalfaciliteter.