Seminar om godstrafikken på bane i Danmark (Trafikpolitik)
Jeg deltog i går i et seminar om godstrafikken på bane i Danmark. Der blev ikke udleveret kopi af de anvendte indlæg. Men til orientering følger en kopi af programmet, således at forum kan få en fornemmelse af, hvad der rører sig på området.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
Problemet for godstrafikken er vel dels, at kapaciteten på banen, især de enkeltsporede, er ret opbrugt. Løsningen kunne her være en strategi på landsplan om, at der på (næsten) alle baner er plads til et godstog i den ene eller anden retning, når man laver systemkøreplanen for en time. Det vil dog nok kræve en del ekstra krydsningsstationer.
Derudover er der jo problemet med, at når man laver en terminal, så vil man vel gerne have, at der også kører godstog om mange år. Er der tilstrækkelig med sikkerhed for godstog til Lemvigbanen til, at man fra statens side kan argumentere for at bruge penge på kapacitet til godstog? Ville jo være trist, hvis togene stopper et år efter anlæggene er klar.