Ringsted-Odense (Trafikpolitik)
Og jo der er et "nyborg"-problem (som selvfølgelig ikke kun er nyborg). Det er ikke muligt at udvikle flere lyntog og samtidig betjene så mange og væsentlige byer ordentligt. De langsigtede planer er hvad der er udtrykt i diverse politiske aftaler.
Jeg forstår heller ikke dit "Nyborg-problem". I Nyborg - og i Korsør og Slagelse - er der fire perronspor. Så et hurtigere og gennemkørende tog kan sagtens overhale et regionaltog, der holder ved perron.Det er præcis det, som er problemet på Vestfyn, hvor en hel række små stationer har regionaltoget til at stoppe i hovedsporet, og alle andre tog derfor må holde sig bagved. Men det er altså kun i Langeskov og til dels i Sorø, som dog har et langt sidespor, hvor godstog kan overhales, at det er et problem mellem Ringsted og Odense. Kombineret med højere fart giver det væsentlig mere kapacitet.
Så skulle regionaltoget holde stille i nyborg i fem minutter, hvilket i sig selv er uacceptabelt, hvorefter det kører tilbage ud og alligevel bruger kapacitet. Det er ingen løsning. Overhalinger duer simpelthen ikke.