Ringsted-Odense (Trafikpolitik)
Der er flere fordele end som så ved en ny bane på østfyn. Det vil kunne markant afhjælpe kapacitetsproblemerne mellem ringsted og odense, der vel er timeplanens største problem
Du laver en overkapacitet mellem Nyborg og et punkt vest for Odense. Bortset fra godstog vil alle tog skulle standse i Odense. Der er ikke økonomi i at køre direkte tog Aarhus-København uden stop i Odense. Der er ikke økonomi i, at lade tog, der passerer Odense, undlade at standse i Odense. Din nye jernbane vil således kun komme godstogene til gode og de allerfleste af de godstog vil forsvinde, når Femern-forbindelse åbner. Økonomisk hænger din bane ikke sammen. Det nytter ikke noget at forbedre kapaciteten på Østfyn - man flytter blot flaskehalsen til strækningen Nyborg-Ringsted.
Der vil næppe kunne spares mere end 1-2 minutter på Østfyn
Banen mellem Nyborg og Odense er i forvejen både kort og forholdsvis lige og kan, hvis det er det man vil, opgraderes til 250 km/t, hvilket er meget billigere end dit forslag.
men det vil formentlig være nok til at tillade et stop i slagelse også for lyntog
Hvis der endelig skal standses mellem København og Odense, bliver det i Ringsted. Men der bliver ingen standsninger mellem København og Odense; det vil være alt for dyrt at opgradere infrastrukturen. Det synes heller ikke videre gennemtænkt at køre København-Slagelse-Aarhus.
Samtidig bliver regionaltogenes betjening af nyborg ikke længere et problem for lyntog
Der er intet "Nyborg-problem" i Timemodellen.
Storebælt er næppe det store problem, da det en del regionaltog udmærket kan have endestation i nyborg hhv Korsør
Du splitter intercity/regionaltogssystemet op ved at lave et hul i systemet mellem Nyborg og Korsør. Det er en barriere og ikke videre gennemtænkt. Det ødelægger alle rejser fra stationer vest for Storebælt til stationer øst for Storebælt, når man ser bort fra rejser i superlyntogsrelationerne.
Hvis ikke denne bane bygges eller noget lignende mellem ringsted og korsør vil det næppe være muligt med yderligere timetog, som ellers indgår i de langsigtede planer
Hvad er det for en bane, du vil bygge mellem Ringsted og Korsør og hvad er det for nogle langsigtede planer, du taler om?
Mig bekendt kan eksisterende baner ikke opgraderes ud over 200 km/t. Det er muligt du ved noget andet. Men i øvrigt ville det jo intet løse. Tværtimod ville lyntog bare indhente regionaltog endnu hurtigere. Og jo der er et "nyborg"-problem (som selvfølgelig ikke kun er nyborg). Det er ikke muligt at udvikle flere lyntog og samtidig betjene så mange og væsentlige byer ordentligt. De langsigtede planer er hvad der er udtrykt i diverse politiske aftaler.
Dit snak om tog udenom odense til slagelse virker som noget bevidst misforståelse, det næppe giver mening at søge at svare på.