Seminar om godstrafikken på bane i Danmark (Trafikpolitik)
blot fordi Arriva ikke vil ankomme først til ken krydsning mellem vemb og Skanderborg
Helt hen i vejret!
Ligesom Nordjyske Jernbaner, hvor infrastrukturforvalteren er samme som passageroperatør ikke vil lade godsoperatøren køre godstog de sølle 17 km om eftermiddagen!
Så enkelt er det dog ikke:
Toget til Hirtshals kommer fra Ruhr området i Tyskland og der er stort set ikke noget buffer-tid i køreplanen mellem Padborg og Hjørring. Dvs. er toget bare 15 minutter forsinket ved ankomst til Aalborg (planmæssig ankomst: 13:37) så er der først plads igen 17:40 på strækningen til Hjørring. Skal man så friholde en kanal Hjørring-Hirtshals midt-eftermiddag for at godstoget måske kommer?
Så længe der kun er en krydsningsstation mellem Hjørring-Hirtshals så vil godstogene få svære vilkår medmindre man kører i weekenden eller om natten. (hvilket returløbet også gør)
--
Mvh Anders