Seminar om godstrafikken på bane i Danmark (Trafikpolitik)
Kan du dokumentere dine erfaringer på hvor og hvad du videnskabeligt har bevist ?
Vi ønsker at køre godstog fra et sted til et andet. Ved at kigge i køreplanen har vi en idé om, hvor der kunne etableres en kanal og vi foreslår Banedanmark at placere kanalen, der hvor vi tror, den kan ligge. Banedanmark svarer, at der ikke er plads til kanalen. Vi sender Banedanmark et konkret forslag til, hvorledes kanalen mellem f.eks. nabostationerne A og B kan se ud. Banedanmark svarer, at man ikke kan køre fra A til B på det antal minutter, vi forudsætter. Vi dokumenterer, at det kan man faktisk godt og henviser til andre tog med tilsvarende køretid, belastning, lokomotiv på samme delstrækning. Banedanmark overgiver sig.
Hvorfor kontakter du/I ikke bare Banedanmark med et ønske om et afgangstidspunkt og/eller et ankomsttidspunkt ligesom andre der er vant til at bestille køreplanskanaler?
Jeg blev bedt om at komme med et eksempel på, hvorledes man kan få Banedanmark til at indrømme, at hvad de først havde sagt ikke kunne lade sig gøre alligevel godt kan lade sig gøre, når man går dem på klingen. Det er spild af tid at være oppe mod en "myndighed", som i øvrigt burde være et offentligt serviceorgan. Hvorfor skal vi bruge tid på at overbevise Banedanmark om, at de laver fejl/ikke har ret. Hvorfor kan de ikke bare gøre deres arbejde ordentligt i første hug? Hvis vi behandlede vores kunder på den måde, havde vi hurtigt ingen kunder.