Seminar om godstrafikken på bane i Danmark (Trafikpolitik)
kapacitet til godstog - næ man kan såmænd bare være lidt snusfornuftig.
Hvis man accepterer at 1 måske 2 persontog får en lille afvigende plan, f.eks. et par minutter, ja så kan godstogene som regel finde vej igennem. Meget lig den måde DSB håndterede situationen før 1997!
Men ja, lidt optimering hist og her, måske en ekstra krydsningsstation vil klart gavne, ikke kun for muligheder for godskørsel, men også for persontogene (og deres rettidighed).
Problemet med den løsning er, at det kræver faste godstogskøreplaner. Når man læser herinde, så har man klart det indtryk, at TKG er et udtryk for de ønskede kanaler på ansøgningstidspunktet, men at mange godstog kører på toganmeldelser.
Det forslag dur jo kun, hvis man kan regne med at godstogene kører på den planlagte tidspunkter hele året ud. Så derfor jeg vil advokere for, at godstog indtænkes i systemkøreplanen, hvis man skal løse problemet med manglende kanaler til godstog.
Med en fast kanal hver time på strækningen, så er det ikke noget stort problem hvis godstoget rykkes (eller forsinkes) en time. Man behøver dog ikke at sikre, at tog modkørende godstogskanaler i en systemtime er konfliktfri med det nuværende antal godstog. Kanalerne kan derudover bruges til materieltog, transport af arbejdstog og lign.