drop femern... (Trafikpolitik)
Det er mig bekendt kun et meget konkret forslag der er blevet analyseret med særligt dyre landanlæg alene med timeplanen som sigte. Mange faktorer ignoreres, så som den langsigtede holdbarhed af en så gammel bro eller kapacitetsbegrønsningerne på lang sigt alene fordi det er tilstrækkeligt ift timeplanen.
Min ide var at samle forskellige formål. En ny bane fra nyborg udenom odense vil potentielt kunne skære fem minutter af rejsetiden kbh-aarhus. Herefter bliver vejle fjordbroen måske ikke nødvendig og der kunne i stedet satses på en lillebæltsbro der er bedre for kapaciteten på sigt. Det vil samtidig være en kæmpe gevinst for godstog, fordi banen udenom odense kun skal bruges af ganske få passagertog. Langt de fleste skal via odense.
Så tåger du igen. Denne gang med en helt ny jernbane som ingen - jeg gentager: ingen - nogensinde før har foreslået. Har du tænkt over, hvorfor det misfoster aldrig nogensinde før er blevet forslået?
Jeg skal nok lade være med at spørge dig, om du kan diske op med en samfundsøkonomisk analyse af, om din nye jernbane kan betale sig eller ej. For vi kender jo svaret: Du aner intet - jeg gentager: intet - om økonomien i sådan et projekt. Det hele er endnu engang en hed drøm, som hede drømme er flest: Fuldstændig urealistisk, ugennemtænkt og argumentationsresistent.
Nej, ligesom ingen havde foreslået samme løsning vest for odense. Før det så skete.
Styr din hidsighed eller husk pillerne