Kæden er hoppet af (Trafikpolitik)
Thomas tør jo noget som andre tydeligvis ikke tør. han tør tænke ud af boksen. Det er folk der tænker ud af boksen der skaber innovation.
Hvor mange opfindere og "fantaster" har ikke måtte finde sig i latterliggørelse? Da Vinci, Jules Vernes, Eddison, Bell, Diesel, Daimler..for bare at nævne nogle.
Thomas´s forslag med en bane uden om Odense og en ny Lillebæltsbro, eller måske to, giver jo faktisk god mening. Og er da en logisk udbygning af den eksisterende bane over Fyn. Det vil dreje som en bro og i retning af 45 km ny bane. Og det vil da aflaste en hel del.
I alle samfund er ressourcerne knappe. Det betyder ikke, at der mangler penge. Men det betyder, at ønsker til at bruge penge overstiger den sum penge, der er til rådighed for enten driftsudgifter eller anlægsudgifter. Så må man prioritere. For at kunne sammenligne investeringer på tværs af ministerområder opstiller man samfundsøkonomiske regnestykker, således at man f. eks. kan sammenligne, hvad der bedst kan betale sig: F. eks. endnu et nyt motorvejsspor på Køgebugtmotorvejen eller et nyt sindssygehospital i Ringkøbing? Osv. osv.
På denne måde kan man også finde ud af, om en ny jernbane Nyborg-Odense og videre mod vest, nye Lillebæltsbroer osv. osv. kan betale sig. Der hvor jeres kæde (Richard Bruns og "ThomasTT") hopper af, er at I på ingen måde gør jer nogle overvejelser, om det samfundsmæssige regnestykke er i orden. I forsøger ikke engang. I sidder bare og kigger på et landkort og lader fantasien råde.
Det er da en god idé, at skille de fire togarter ad: Regionaltog, InterCitytog, Lyntog og godstog. Jeres problem er blot, at det er der slet ikke penge i. Der er ikke engang penge i at skille dem ad i to grupper og give hver sin gruppe sin egen jernbane: Den eksisterende jernbane gennem Odense for tog der skal til/fra Odense samt en jernbane uden om Odense (som vil blive et rent godstogsfænomen, idet der ikke vil være penge i at køre persontog uden om Danmarks tredjestørste by). Om få år kører de fleste godstog i øvrigt via Femern, så selv i den hedeste pubertetsdrøm bliver der slet ikke brug for jeres fantasijernbaner.
Det enerverende ved at læse jeres indlæg er, at I kan blive ved og ved. Når der ikke skal skeles til økonomien, ja så kan I foreslå nye jernbaner i alle mulige relationer overalt. Og det er det, I gør. Men hold da op, hvor er det kedeligt at læse om.
Når man så begynder at sammenligne sig selv og sine medfantaster med "Vinci, Jules Vernes, Eddison, Bell, Diesel, Daimler", ja så hopper kæde da for alvor af - hvis den i det hele taget nogensinde har været sat ordentligt på.