Ringsted-Odense (Trafikpolitik)
Hvem siger at der ikke er økonomi i at køre København - Aarhus uden stop i Odense? DSBs analyser viser at strækningen og ja med stop i Odense, giver overskud. men er der regnet på uden stop?
DSB har i flere omgange forsøgt sig med direkte tog Aarhus-Høje Taastrup-København uden stop i Odense; men er hver gang gået tilbage til at stoppe i Odense. Jeg kender ikke begrundelsen herfor (køreplansteknik eller økonomi).
Fra min tid i DSB husker jeg et par udmærkede forbindelser i K97: Aarhus afgang 15.38, København ankomst 18.21 (Lyn 150) og Aarhus afgang 17.36, København ankomst 20.28 (Lyn 162). De var især fine, når man næste morgen skulle til møde i København; man kunne nå en (lang) dag på kontoret, tage toget til København og komme nogenlunde tidligt i seng.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort