Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mulig linjeføring =ny bro og ca 45 km ny bane. (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 9/11 2015, 16:25 (3300 dage siden) @ Niels Bak

Thomas´s forslag med en bane uden om Odense og en ny Lillebæltsbro, eller måske to, giver jo faktisk god mening. Og er da en logisk udbygning af den eksisterende bane over Fyn. Det vil dreje sig om en bro og i retning af 45 km ny bane. Og det vil da aflaste en hel del.

Jeg kunne god se ide´en i at lade banen fortsætte lige over og ramme på banen mellem Taulov og Kolding.

Så kan tog uden der ikke skal noget i Odense, fise uden om. Og tog som ikke skal noget i Taulov/Fredericia fise direkte sydpå. Det vil da især betyde noget for transittrafikken, og samtidig give plads på den eksisterende bane.

Ikke mening nok...

En ny bane på Vestfyn giver mening fordi den eksisterende er snoet, ikke særlig direkte og har en masse små stationer. På Østfyn frem til Odense har man derimod en næsten lige bane med få stationer og høj hastighed.

Uden hverken en væsentlig korteret eller hurtigere bane end den nuværende er det eneste man vinder altså kapacitet til godstog, da alle passagertog formentlig skal til Odense. Men der er grænser for hvor meget kapacitet man kan bruge før man render ind i Storebæltsforbindelsen og den øvrige bane på Sjælland som flaskehals.

Det er en ret lille gevinst i forhold til Femern som dels forøger transitkapaciteten gennem Danmark (og det bliver der brug for) og dels giver store gevinster for passagertrafikken. (men selvfølgelig i den forkerte del af landet...).

Og så til de sure nisser: Evindelige, anonyme efter-manden-angreb er altså endnu mere trættende end luftkastelsforslag og de er ødelæggende for jernbanen.dk som forum. Hvis I ikke gider argumentere imod med ordentlige argumenter så klap i.

TAK

Der er flere fordele end som så ved en ny bane på østfyn. Det vil kunne markant afhjælpe kapacitetsproblemerne mellem ringsted og odense, der vel er timeplanens største problem. Der vil næppe kunne spares mere end 1-2 minutter på østfyn, men det vil formentlig være nok til at tillade et stop i slagelse også for lyntog. Samtidig bliver regionaltogenes betjening af nyborg ikke længere et problem for lyntog. De tog ting alene vil øge kapaciteten markant. Storebælt er næppe det store problem, da det en del regionaltog udmærket kan have endestation i nyborg hhv korsør. Det store flertal på vestsjælland skal alligevel østpå.

Hvis ikke denne bane bygges eller noget lignende mellem ringsted og korsør vil det næppe være muligt med yderligere timetog, som ellers indgår i de langsigtede planer.

låst
2218 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak