Danske privatbaner og jernbaneoperatører
På denne side finder du en oversigt over alle Danmarks personførende privatbaner gennem tiden. Den første privatbane åbnede i 1869 mellem Maribo og Bandholm, og i de næste 50 år blev Danmark forsynet med et net af private baner, der efterhånden nåede de fjerneste afkroge. I 1960´erne indtraf den store privatbanedød i takt med, at privatbilismen voksede og voksede.
De private baner, der har overlevet til i dag, ejes nu af regionale trafikselskaber. Udover privatbaner indeholder listen også de fleste af de private operatører, der i de seneste år har fået tilladelse til at befare det danske skinnenet. Disse selskaber har således ikke selv baneanlæg men kører på andre selskabers spor. Dette foregår enten med eget eller lejet materiel.
Vis kun aktive operatører.
De private baner, der har overlevet til i dag, ejes nu af regionale trafikselskaber. Udover privatbaner indeholder listen også de fleste af de private operatører, der i de seneste år har fået tilladelse til at befare det danske skinnenet. Disse selskaber har således ikke selv baneanlæg men kører på andre selskabers spor. Dette foregår enten med eget eller lejet materiel.
Vis kun aktive operatører.
Jernbanebøger
Danmark set fra en togkupe. Pris 300 kr.
Læs mereJernbanen.dk forum
Ingeniøren
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet