Danske privatbaner og jernbaneoperatører
På denne side finder du en oversigt over alle Danmarks personførende privatbaner gennem tiden. Den første privatbane åbnede i 1869 mellem Maribo og Bandholm, og i de næste 50 år blev Danmark forsynet med et net af private baner, der efterhånden nåede de fjerneste afkroge. I 1960´erne indtraf den store privatbanedød i takt med, at privatbilismen voksede og voksede.
De private baner, der har overlevet til i dag, ejes nu af regionale trafikselskaber. Udover privatbaner indeholder listen også de fleste af de private operatører, der i de seneste år har fået tilladelse til at befare det danske skinnenet. Disse selskaber har således ikke selv baneanlæg men kører på andre selskabers spor. Dette foregår enten med eget eller lejet materiel.
Vis kun aktive operatører.
De private baner, der har overlevet til i dag, ejes nu af regionale trafikselskaber. Udover privatbaner indeholder listen også de fleste af de private operatører, der i de seneste år har fået tilladelse til at befare det danske skinnenet. Disse selskaber har således ikke selv baneanlæg men kører på andre selskabers spor. Dette foregår enten med eget eller lejet materiel.
Vis kun aktive operatører.
Ingeniøren
Udmelding fra Banedanmark chokerer politikere: Mangler 30 milliarder
To ud af tre elbusser fra Movia er 'Made in China': »En rigtig dårlig idé«
Minister kendte til CO2-bombe i trafikaftale: Informerede ikke Folketinget
Endnu en omgang: Nu skal selvkørende busser igen ud på de danske veje
Bilgigant opgiver milliarddyrt AI-projekt: Dropper robottaxier
Danske privatbaner
Læs historien om:
DB Schenker Rail Scandinavia A/S
DB Schenker Rail Scandinavia A/S