Ny station i Esbjerg, flytning af Herlev station mm. (Trafikpolitik)
Fordi ....??
...det er billigere at transportere så mange passagerer med materiel, der har plads til mange flere passagerer, end en bus som har plads til 82 pass (42 siddepladser og 40 ståpladser). Med en letbane vil det være muligt at kører med 5-minuttersdrift i stedet for 3-minuttersdrift, som 5A kører med. Rejsehastigheden vil endvidere være væsentligt højere: I dag er linje 5A 76 minutter om at tilbagelægge en tur fra Københavns Lufthavn til Husum Torv på 76 minutter, hvilket svarer til en gennemsnitshastighed på ca. 15 km/t. Tilsammenligning er letbanen knap 43 minutter om at tilbagelægge strækningen fra Københavns Lufthavn til Herlev, hvilket svarer til 28 km/t. Rejsehastigheden er dermed dobbelt så høj med letbanen som med 5A. Der skal derfor kun bruges 20 togsæt for at opretholde 5-minuttersdrift, mens der i dag benyttes 43 busser på linje 5A, hvilket også medføre meget højere udgifter til chauffører.
Tak for det saglige indlæg med en masse information og tal. Hvor har du det fra? Er der en kilde hvor jeg og andre kan læse mere?
Mvh Jakob