Ny station i Esbjerg, flytning af Herlev station mm. (Trafikpolitik)
Uden at kunne linke til det, så mener jeg da at have set flere generiske opgørelser over "det rette valg" mellem bus, særlig bus, sporvogne, letbaner og metro baseret på kapacitetsbehov, interval, afstande mellem stop og anlægsomkostnnger
På mig virker det umiddelbart som om man kun kigger på metro eller letbane, men glemmer sporvognsdelen... Ikke at jeg skal kloge mig på det ene frem for det andet. Men man burde vel tage hele spektret med, når man laver analyser...
For dem der ikke er helt med på forskellen på sporvogn og letbane, er de primære forskelle i ovennævnte opgørelser, at sporvogne kører i blandet trafik med biler, med hyppige stop og max hastighed 50-80 kmt, mens letbaner overvejende har eget trace, lidt længere mellem stop og kører 80-100 km/t. Producenternes tog er ofte baseret på samme standardtog, men har forskelle i den bagvedliggende teknik.
T