Ny station i Esbjerg, flytning af Herlev station mm. (Trafikpolitik)
Ligesom de fleste nok også ville være glade hvis de kunne gå ned og tage en metro som var i indre by hurtigere end de kunne cykle i modsætningen til sporvognen...
Og hvor mange km skal man bo fra målet, før metroen er hurtigere end cyklen? Jeg tænker alt inkl. - transport til stationen, langt ned under jorden, vente på et tog uden køreplan, køretid, op igen, transport til målet.
Det kan du jo ikke få et tal for, det afhænger også af cykelruten derhen, ens fysik osv. Men ofte er cyklen et godt alternativ, tror nu også mest metroen skal ses som en forbedring i forhold til bussen, så den samlede kollektive trafik bliver mere attraktiv i konkurrencen med bilen.
Der hvor jeg f.eks. også ser en stor fordel ved metroen, er hvis du pendler ind til byen med et andet tog/S-tog og så skal videre til en destination. Her er busserne en meget langsommelig del af turen, der trækker meget ned i den samlede transporttid og -oplevelse. Hvis man kan tage en metro fra f.eks. København H til Frederiksberg eller Kongens Nytorv, så vil det gøre den kollektive trafik mere attraktiv samlet set.
Men kan nu ikke lade være med at tænke mit over det du skriver: Tog uden køreplan, tjabum, med afgang hvert 2. minut er det næppe et stort problem. Ned til stationen "langt" under jorden: Bruger du mere end et helt minut pr. vej til at komme op og ned?