Letbanenet - eksempler (Trafikpolitik)
Det er jo bare sådan, at de byer der har undergrundsbaner/metro under én eller anden form også har sporvogne. Så begge trafikformer supplere hinanden til gavn for brugerne. Derfor mit udtryk om København "Metrogitis", da der kun i meget, meget begrænset omfang er tale om miljøvenlige sporvogne/letbaner fra byens side, og i hvert ikke længere end til første metrostation, så passagererne skal bruge unødvendig tid på skift. Men som tidligere skrevet, skal metroen jo vise sin berettigelse med så mange passagerer som muligt, om ikke andet så ved tvang!
Köln, der i størrelse og todelt af vand ligesom København har jo gjort det fortræffelige at lade sporvognene/letbanerne køre i tunnel i centrum lige under gadeplan og derfra op på overfladen og som gadesporvej/letbane ud i alle dele af byen. Og den geniale løsning med perroner i forskellig højde til alt after hvilken type materiel der standser(gadesporvej/forstads-letbaner).
Hilsen fra Holger i Hedehusene