Ny station i Esbjerg, flytning af Herlev station mm. (Trafikpolitik)
Der er kun én årsag til at en eventuel måske kommende letbane skal ende ved Nørrebro station og ikke fortsætte ad Nørrebrogade gennem centrum og ud på ad Amagerbrogade: Muldvarpegangen (metroen) skal for enhver pris vise sin berettigelse med så mange passagerer som muligt, så derfor skal passagererne tvinges over i metroen, da bustrafikken ad Nørrebrogade vil blive reduceret af samme årsag til kun at omfatte rent lokal trafik.
Når man tænker på at der både anlægges en metrostation ved Nørrebro station og Nørrebros runddel er spørgsmålet hvor meget lokaltrafik der er tilbage som Københavns kommune vil finansiere - de har ikke været glad for parallel-kørsel.
Så man skal måske tænke tanken om Nørrebrogade næsten uden bustrafik - måske vil man som erstatning omlægge en linje eller to fra Fredensbro til at kører over Dronning Louises bro - men lad os se, indtil nu er der jo "kun" planer om at omlægge 1A, 2A, 3A og 4A blandt A-linjerne når metrocityringen åbner...
http://www.banekonference.dk/sites/default/files/Busnettets_tilpasning_til_metrocityrin...