Ny station i Esbjerg, flytning af Herlev station mm. (Trafikpolitik)
Der er kun én årsag til at en eventuel måske kommende letbane skal ende ved Nørrebro station og ikke fortsætte ad Nørrebrogade gennem centrum og ud på ad Amagerbrogade: Muldvarpegangen (metroen) skal for enhver pris vise sin berettigelse med så mange passagerer som muligt, så derfor skal passagererne tvinges over i metroen, da bustrafikken ad Nørrebrogade vil blive reduceret af samme årsag til kun at omfatte rent lokal trafik.
"Take it or leave it": København lider af en desværre uhelbredelig formerende sygdom: Metrogitis.
Håber ikke der findes en kur mod den sygdom. Letbaner er som sådan en god ting, især på steder som Ring 3. Men med hensyn til hastigheden for togene på den kommende Ring 3-letbane, så skuffer den. Der sker ikke nogen større forbedring her, trods den kører i eget tracé på store dele osv. Letbanens fordel på hastigheden vil falde jo tættere du kommer på bymidten, da den her i større grad vil blande sig med eksisterende trafik, og den får vel mest karakter af klassisk sporvogn (sporvogn og letbane er jo lidt to varianter af det samme).
Så med en letbane/spor på Nørrebrogade vil man få skinner og renere luft, men næppe større hastighed, hvorfor jeg her klart foretrækker metro; den samme holdning gælder for de øvrige brokvarterer.