Letbanenet - eksempler (Trafikpolitik)
Tja - mulighederne er jo legio. Men nogle eksempler der i størrelse matcher København meget godt, lidt over, lidt under:
Amsterdam, Rotterdam, Köln, Rhein-Ruhr-området, Stuttgart, München, Dresden, Leipzig, Wien, Milano, Torino, Berlin (øst), St. Petersborg, Helsinki,
Og i "laget" lidt under, men stadig store byer med stort opland:
Nürnberg, Karlsruhe, Basel, Zürich, Hannover, Bremen, Rostock, Erfurt, Cottbus,
Kassel, Oslo.
Det var bare sådan lidt, listen er nærmest uendelig helt ned til små byområder, men det gør jo ikke konceptet ringere. Det er jo det der gør letbanen/sporvognen så tilgængelig, at den passer ind i alle forhold, store som små. Tilpasningsvenlig og billig og hurtig i anlæg.
Til interesserede kan jeg kun anbefale et medlemsskab i Sporvejshistorisk Selskab som 6 gange om året udsender medlemsbladet BYtrafik med nyheder og opdateringer indenfor netop letbaner/sporveje, så her er nemt at se hvem der lider af Metrogitis eller sund fornuft.
Hilsen fra Holger i Hedehusene