Shunt ved Aarhus - er der en (bane)ingeniør til stede?(edit) (Trafikpolitik)
ved at køre udenom Aarhus er ca. 13 minutter pr. passager pr. rejse.
Nu mangler vi så "bare" at få nogle (national)økonomer til at beregne det samfundsøkonomiske gevinst ved at x antal passagerer sparer 13 minutter pr. rejse jf. "husmandsmodellen" i dette indlæg.
Mon ikke en rigtigt udført beregning vil vise, at shunten samfundøkonomisk er en god investering - uanset om besparelsen er 9, 10, 11, 12 eller 13 minutter?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
www.hellere-3-gode-forbindelser-til-københavn-pr-dag-end-30-dårlige.dk
Så ku' de samme økonomer jo passende samtidig beregne det samfundsøkonomiske tab, der er forbundet med, at en masse mennesker vil skulle skifte tog (og vente) på "Århus Vest" for at komme til/fra Århus H ...
Nej, det er en "dødssejler" - kun som en "nødshunt" med perron til brug, når Århus H lejlighedsvis er "utilgængelig" pga. uorden i sikringsanlæg, bombetrussel eller andre alvorlige urgelmæssigheder, vil projektet have en berettigelse, og det er omkostningerne alligevel for store til at retfærdiggøre.
vh
LH