Shunt ved Aarhus - flyt Aarhus banegård (Trafikpolitik)
Jeg ved ikke om de 100 mil. også skal dække udgifterne til at forøge højden på den overdækkede del af Aarhus H, som er nødvendigt af hensyn til køreledningerne, når banen elektrificeres. Det kan vise sig, at der vil være god økonomi i at bygge ny banegård, selvom jeg ikke rigtig tror på beliggenheden. Er det ikke næsten 80% af passagererne, der står af og på i Aarhus, og er der så økonomi i, at køre med tog fra Nordjylland udenom Aarhus?
Jeg mener det er over 80%. Og en god del af de sidste måske 15% rejser nordjylland-hovedstaden, altså en så lang tur, hvor forsinkelser omkring aarhus er en noget begrænset bekymring. Reelt ville der skulle bruges penge på at genere det store flertal og kun skabe minimale fordele for resten. De fordele kunne i øvrigt skabes ved fx at udrette Hadsten-Randers helt uden at genere de 85%