Shunt ved Aarhus (Trafikpolitik)
men som du selv siger, er problemet ved de beregninger, at de fleste, formentlig stort set alle,de potentielle passagerer ville have brugt eksisterende tog alligevel.
Selvfølgelig vil mange flytte sig ift en direkte hurtig afgang men næppe for marginale besparelser. En væsentlig del af trafikken nord for aarhus må formodes at gå i retning af hovedstaden. Herved bliver besparelsen ved Aarhus yderst minimal, især fordi det er svært at se, hvordan det skulle blive 15 minutter. Man får et hurtigere stop og sparer 4 km kørsel. Jeg ville gætte på mere noget i retning af fem minutter.
Jeg ved ikke, hvordan "Limfjorden" og andre tog kørte engang, men udviklingen går næppe i retning af mange special-afgange.
Men ok, det kan vel ikke helt afvises på sigt under forskellige forudsætninger, der måske endda hver især er ret sandynlige. Dels at sporet bygges alligevel aht godstog, dels at der på sigt opstår kapacitetsproblemer på Aarhus H. Hvis der grundlæggende kører "nok" togetil Aarhus H engang i fremtiden er det formentlig bedre med en ny ekstra banegård fremfor et eller andet undergunds-milliard projekt for at bringe endnu flere tog ind til den eksisterende.