Shunt ved Aarhus - flyt Aarhus banegård (Trafikpolitik)
Der vil givet være mange nye kunder i form af mennesker som bor / vil etablere sig ved et Aarhus vest stationsområde.
Der er ikke så meget land at hente - Aarhus Ådal er fredet.
Specielt hvis man fra starten indtænker boliger og aktiviteter. Ydermere vil en sådan station fornuftigvis placeres så den også betjener byer mod Vest (Silkeborg, Herning, Holstebro og måske også mere vestpå).
Det gør man med den nuværende infrastruktur... i nærheden af Aarhus H hvor rigtig mange boliger bliver bygget på eksempelvis DSBs gamle grund, på Ceres grunden og længere mod øst (Aarhus Ø).
Kombineret med letbane gerne som en ringbane med forbindelse til Skejby kan det virkelig blive attraktivt.
Prøv at tænke mere end 5 år frem!
Ja prøv. De største koncentrationer af arbejdspladser i Aarhus er nord/syd og ikke vest. Med mindre man vil i lejlighed i indre by (hvor Aarhus H dækker fint), så angiver Aarhus Kommune at byudviklingsområdet er i bæltet mellem Lisbjerg og Lystrup (primært Nye).
Hvis Aarhus skulle have en ekstra station burde den ligge i nord med adgang til letbane mod bæltet ved Skejby/Grenåvej. Det giver heller ingen mening at køre helt ind til Aarhus H for at komme uden om Aarhus H. En eventuel shunt med station bør følge E45.
Og man ser, i Aarhus, et større behov for Letbane på indfaldsruterne og ikke på Ring 1 og 2.