Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Shunt ved Aarhus - flyt Aarhus banegård (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 26/1 2014, 14:12 (3955 dage siden) @ Gjæst

Spørgsmålet er så, om det er samfundsmæssigt økonomisk forsvarligt. Gad vide hvad "forrentningen" vil være.

At et anlæg ikke er "samfundsmæssigt økonomisk forsvarligt", er ingen hindring for at det bliver vedtaget. Se blot på den nylige politiske aftale om anlæg af en bane til Billund. Den bane er dømt ude mht. at være "samfundsmæssigt økonomisk forsvarligt".

Mange projekter gennemføres trods en for lille rente i en snæver økonomisk beregning. Det fremstilles alt for ofte som et eller andet sandhedsbarometer, når det reelt er beregninger, der både har stor usikkerhed og ikke inkluderer mange relevante faktorer.

Generelt står jernbane-planerne dog godt ud fra den vinkel. Timeplanen vurderes positiv trods store anlægsudgifter og flere af opgraderingerne vest for Aarhus har en tårnhøj forrentning.

Desuden er jernbanen formentlig det område, hvor flest positive faktorer ikke inkluderes i beregningerne, så som positive effekter for bymiljøet, et friere bosætningsmønster, når man kan rejse hurtigere over lange afstande og måske især værdien af muligheden for at arbejde i toget.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak