Shunt ved Aarhus (Trafikpolitik)
Nu var "Limfjorden" og "Nordjyden" jo godt belagt, da de som supplement til Intercitytimedriften kørte et par gange om dagen og jeg er sikker på, at vi kan få mange, der har "stanget billetter ud", til at bevidne, at kunderne gerne flytter sig flere timer til den ene eller anden side for at ramme en hurtig og direkte togforbindelse.
Men er der "penge" i at køre udenom Aarhus et par gange om dagen? Nok har jeg eksamen i nationaløkonomi fra både Aalborg Handelsgymnasium og daværende Odense Universitet; men jeg vil lade det være op til de nationaløkonomiske eksperter nøjagtigt at udregne, om en shunt ved Aarhus "kan betale sig".
Men en "husmandsudregning" kunne være: 581.000 indbyggere vælger at rejse fra en station nord for Aarhus til en station syd for Aarhus 2 gange om året. De sparer ca. 15 minutter hver vej.
Vi sætter "timelønnen" til 100 kroner i timen.
581.000 indbyggere x 4 rejser pr år x 15 minutter i tidsbesparelse x timeløn 100 kr = ca. 58 millioner kr. pr. år.
Hvad vil det koste at bygge shunten? 50 millioner? 250 millioner? 500 millioner? 1.000 millioner? Og vi taler vel at mærke om en "rå" shunt uden "station", perroner eller andet.
Man kunne jo lægge ud med enkeltspor og niveauskæringer. Det vil betyde nogle 100 meter jernbane enkeltspor og 6 sporskifter og noget ERTMS. Der kører altså ikke tog nok ved Aarhus til, at vi taler om "fly-overs" og vi taler trods alt kun om nogle få tog pr dag + i fremtiden måske nogle få godstog og andre tog.
Hvis det koster 500 millioner, vil investeringen have tjent sig ind på 8-9 år. Hvis det koster det dobbelte, vil det være betalt tilbage på 16-18 år. Med andre ord en "forrentning" på mellem og 5,8% og 11,6%, det hører da vist til i den pæne ende af den slags beregninger.
Hertil skal regnestykket suppleres med en masse økonomiske "detajler", der trækker i hver sin retning. På positiv-siden tæller, at pendlere fra stationer nord for Århus til stationer syd for Århus får en daglig besparelse på en halv time. En generel rejsetidsforkortelse genererer ny trafik. Hvis der nogensinde kommer gang i noget godstrafik, vil en shunt også tælle på plussiden. På minus-siden vil direkte tog uden om Aarhus "kannibalisere" eksisterende togsystemers økonomi. Osv. osv. osv. Men i bund og grund er det samlede regnestykke med alle ubekendte på bordet ikke sværere end alle mulige andre regnestykker, der går forud for offentlige anlægsinvesteringer. Lad de ægte eksperter og ikke os "husmænd" lave det helt store og korrekte regnestykke.
Har man nogensinde hørt om en baneudretning, som man har fortrudt?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen