Shunt ved Aarhus - flyt Aarhus banegård (Trafikpolitik)
Før DSB kørte til Odder havde fjerntrafikken i Aarhus (dvs. alt undtagen tog til Odder og Hornslet/Grenaa) vist fire spor til rådighed. Med DSB's overtagelse er der fem spor. Nu er letbanen på vej, og dermed er alle sporerne 2-7 til rådighed for fjerntog.
Udover dette er der planer om at etablere en ekstra perron med et spor 8. I rapporterne om Timeplanen indgår der forslag til opgraderinger på den eksisterende bane mellem Fredericia og Aarhus for 1 mia. kr., heraf 100 mio. kr. til netop dette spor og tilhørende perron. I aftaleteksten om Togfonden DK fremgår det, at der er afsat 1 mia. kr. på denne post, hvor ombygninger i Aarhus nævnes specifikt.
Hvis jeg husker korrekt, så er Værkmestervej bygget med forebehold for, at den skal kunne fjernes igen, hvis hensynet til udvidelser på hovedbanegården gør det nødvendigt.