Shunt ved Aarhus - flyt Aarhus banegård (Trafikpolitik)
Der kan siges meget for og imod forslaget, og det er der da også blevet i årenes løb. Skal man fra en station nord for Aarhus til en station syd for Aarhus (eller omvendt), er forslaget isoleret set genialt. Spørgsmålet er dog, om de, der skal til og fra Aarhus, synes, at det er en god idé. En af togets forcer er jo netop, at det kører fra centrum til centrum.
Du har ret i at et af togets forcer er at køre fra Centrum til centrum. Men som en artikel i en anden tråd vedrørende trafikken i og omkring Kbh, var det faktisk kun 30% der skulle til centrum i Kbh. Og jeg synes det er åndsvagt at sige man skal flytte Århus banegård! Det er jo slet ikke det man burde! Man burde bygge denne som et TILLÆG til Århus banegård! Ja, så vil man lade de gennemgående IC-tog fra Ålborg standse der. Men det udelukker jo ikke at man lader IC-tog udgå inde fra den nuværende station, at man lader regionaltog udgå derindefra osv. Man behøver vel ikke nedlægge noget, fordi man bygger noget nyt. Det er jo lidt ligesom Vejle. Fordi broen kommer betyder det jo ikke man nedlægger Vejle... Og med alle de øvrige nye projekter kunne jeg sagtens forestille mig at behovet for tog på tværs af landet er større fra Århus, end fra Ålborg, så hvorfor ikke lade nogle flere tog udgå fra Århus. Måske nogle mellemlyn (som bl.a. tager Vejle og Ringsted med eksempelvis), og superlynene fra Ålborg så bruger den nye... Der skal selvfølgelig være skiftemulighed til nær/letbanen ind til centrum. Derudover ville det da fra et stort opland være nemmere end at komme til centrum i Århus i dag. Synes det er fint, 4 perronspor er rigeligt (måske endda kun 2 til at starte med, men forberedt for 4), og så har man muligheden for at køre udenom, med enkelte tog, uden det langtfra skal være alle. Det ville frigive kapacitet inde på den nuværende til flere regionaltog ned gennem Østjylland eksempelvis...