Kattegat: Bil Lorentzen er positiv for både biler og tog (Generelt)
Jyllands-Posten koger i morgen lidt mere suppe på det notat-ben, som de har fået aktindsigt i. Notatet er i øvrigt "gammelt", idet det har 2-3 måneder på bagen. Jyllands-Posten har bedt forskellige ordførere m.m. om en kommentar til notatet. Jeg var lige ved at få cognac'en galt i halsen, da jeg i Jyllands-Postens artikel på jyllandsposten.dk læste denne sætning refererende Kristian Bil Lorentzen:
"Han er mest tilhænger af en forbindelse over Kattegat med både vej og jernbane, men vil vente på den endelige forundersøgelse, inden han vil drøfte sagen med sin folketingsgruppe".
Han ved godt, at der ikke er politisk flertal for en ren vejforbindelse uden jernbane. Vil han have en motorvej over Kattegat, kommer han til at æde en jernbaneforbindelse også. Men sådan har politik jo været, siden beslutningen om at bygge Storebæltsforbindelsen.
Det fremgår i øvrigt, at den samfundsmæssige gevinst ved at bygge forbindelsen vil være 54 mia. kr. for en kombineret vej- og jernbaneforbindelse.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen