Timemodellen & Lillebælt (Generelt)
Jeg er meget enig.
Og vi kommer ikke til og fra Aarhus/København på under 60 min. Det bliver min 75 min.
Men det som glemmes er at når 30-40% af de rejsende flytter fra Storebælt til Kattegat - så bliver antal af afgange over Fyn færre.
Jag tror inte att intresset att köra tåg över Fyn kommer svalna i en så särskild stor utsträckning om Kattegatförbindelsen byggs. En förbindelse via Stora Bält skulle trots allt förbli de kortaste alternativet för de som bor i de förhållandevis stora städerna Odense, Esbjerg, Kolding, Vejle och Fredericia. Utöver detta finns det även intressen att resa till längs andra relationer än enbart Aarhus H - København H eller Aalborg - København H.
I mina ögon verkar Kattegatförbindelsens stora akilleshäl istället vara kostnaden associerad med förbindelsen. Det är av naturliga skäl inget lättvindigt beslut att investera 136 miljarder DKK (eller något liknande) i en ny och snabbare fast förbindelse mellan Norra Jylland och Själland.
Hälsningar
Axel L