Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegat hvornår? (Generelt)

af Niels Bak, 9/1 2022, 00:52 (1051 dage siden) @ tgsen

Næ, og der er heller ingen ting, der tyder på at en genopbygning af Kalundborg-Slagelse-Næstved vil være spor hurtigere end en tilslutning ved Fjenneslev og så et kort shunt vest om Ringsted, hvis det er den forbindelse, man vil.

Nej, det er rigtigt. 160 km/t er vel realistisk. Men direkte tog den vej er hurtigere end skifte i Ringsted. Og jeg har allerede påpeget at en fremtidig hh-bane Køge - Femern vil underminere Ringsted som skiftestation.
Og Kalundborg - Slagelse - Næstved findes stadig som sti. Alt andet lige er den billigere at tilbagekonvertere end at bygge ny bane gennem det kuperede NV-Sjælland.

Og det er i hvert fald meget billigere, hvis man først har lavet Fjenneslevtilslutningen - som i sig selv formentlig er en del billigere end en helt ny Nordvestbane, som er det der skal til, hvis den skal kunne konkurrere i tid.

Falsk modsætning. Jeg foreslog ikke 'en helt ny Nordvestbane', men en der anvendte den existerende tracé det meste af vejen.

Og det er så her at en Kattegatforbindelse i det hele taget bliver ret ligegyldig, hvis man ikke sørger for hurtige tilslutningsbaner. Så det er en meget reel modsætning - hvis vi taler realiteter.

Og så har vi slet ikke talt om kapaciteten mellem Roskilde og Kbh endnu..


Næh, det har vi ikke, men der er jo firespor en del af vejen?

Ja, men den del hvor der ikke er har man lige brugt over 10 milliarder kroner på at bygge en ny bane til at aflaste. Der er ikke meget ledig kapacitet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak