Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Strkn. 6 Kjn Sporskifte (spor 4-5) placeret ud for perron (Generelt)

af andersj, Aalborg, 10/1 2022, 15:38 (1049 dage siden) @ Frank Poulsen

Kender nogen tanken bag sporskiftets placering ud for perronen?

Den må alt andet lige forringe muligheden for at benytte midtersporet (gods- eller persontog) samtidigt med et passagerudvekslende tog ved perronen.

Mvh. Jens


Mon dog?

Et langsommere tog (arbejds-, damp-, gods- eller veterantog) ønskes overhalet og tages derfor ind på spor 5 (i midten). Det indhentende, overhalende tog kommer straks efter ind på spor 4 (perronsporet) og efter evt. kort ophold forsætter det mod Vigerslev (Ig) hvorefter det overhalede tog fra spor 5 sætter i gang igen og følger efter mod Vigerslev.

Det har næppe været tanken at spor 4 i normalsituationen skulle anvendes til længere ophold af tog der er lange nok til at række helt tilbage til sporskiftets frisporsmærke og at et sådant tog skal overhales.


Men at man ikke har fundet plads til sporskifter syd for perronen så man ikke kan skifte spor hvis der holder et nedbrud eller lignende er stadig mig en gåde. Men der er jo så meget man ikke forstår.


Der er en transversal i Lellinge.


Det gavner ikke hvis du kommer inde fra Køge by. Men nej trafikken er selvfølgelig ikke så tæt som andre steder. Men jeg synes stadig det er underligt.

Det jeg gerne så var jo dette. 2 kryds, og nej ikke hurtige skifter, bare langsomme 40 km/skifter. Så man havde muligheden. Og jeg mener jo ikke nedbrud med der skal hentes og tager lang tid, men små fejl, en dør der driller så man lige kan køre modsat perronspor, men stadig samme perron. i stedet for at forsinke 3-4 min. Eller simpelt sporvedligehold i det ene spor at man kan gøre det uden det bliver en stor kamp. Skal der laves noget rep i sporet eller på perronkant eller noget i spor 3 (fra Køge by af), så skal man helt over i spor 7 modsat, og kan først komme over i "højre" spor igen 3 km nordpå. Der ryger noget fleksibilitet i mange situationer ved ikke at lave de kryds. Men ja jeg ved godt det koster. Men når man starter på en bar mark forstår jeg ikke man ikke gav den mulighed, og som sagt ikke lynhurtige skifter, bare alm skifter til at køre 40 i skæv gren.

[image]

Aha, på den måde. Jeg kan godt se at det vil være en fordel, men på hovedsporene bruges der sporskifter med bevægelig hjertespids for at kunne køre 250 km/t i ret stilling - så de er dyre uanset den påkrævede hastighed i afvigende stilling og så længe man kun vil køre hver halve time ind til Køge så er de nuværende forhold sandsynligvis tilstrækkelige.

Der er planlagt krydsning i Køge, Tureby og Holme Olstrup, så i Køge Nord vil der være 18 minutter fra det nordgående er kørt til det sydgående ankommer.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Svenska-lok
Kongerejsen 1908
Kongerejsen 1908

I sommeren 1908 rejste Kong Frederik den 8., Dronning Louise og deres tre børn med tog til Jylland, hvor de besøgte en lang række byer. Lars Christensen har i Rigsarkivet fundet DSBs interne korrespondance, samt flere avisers dækning af begivenheden.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak