Strkn. 6 Kjn Sporskifte (spor 4-5) placeret ud for perron (Generelt)
Kender nogen tanken bag sporskiftets placering ud for perronen?
Den må alt andet lige forringe muligheden for at benytte midtersporet (gods- eller persontog) samtidigt med et passagerudvekslende tog ved perronen.
Mvh. Jens
Mon dog?
Et langsommere tog (arbejds-, damp-, gods- eller veterantog) ønskes overhalet og tages derfor ind på spor 5 (i midten). Det indhentende, overhalende tog kommer straks efter ind på spor 4 (perronsporet) og efter evt. kort ophold forsætter det mod Vigerslev (Ig) hvorefter det overhalede tog fra spor 5 sætter i gang igen og følger efter mod Vigerslev.
Det har næppe været tanken at spor 4 i normalsituationen skulle anvendes til længere ophold af tog der er lange nok til at række helt tilbage til sporskiftets frisporsmærke og at et sådant tog skal overhales.
--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.