Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Strkn. 6 Kjn Sporskifte (spor 4-5) placeret ud for perron (Generelt)

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 10/1 2022, 11:23 (1049 dage siden) @ Jens N
redigeret af Per Holm, 10/1 2022, 11:56

Kender nogen tanken bag sporskiftets placering ud for perronen?

Den må alt andet lige forringe muligheden for at benytte midtersporet (gods- eller persontog) samtidigt med et passagerudvekslende tog ved perronen.

Mvh. Jens

Mon dog?

Et langsommere tog (arbejds-, damp-, gods- eller veterantog) ønskes overhalet og tages derfor ind på spor 5 (i midten). Det indhentende, overhalende tog kommer straks efter ind på spor 4 (perronsporet) og efter evt. kort ophold forsætter det mod Vigerslev (Ig) hvorefter det overhalede tog fra spor 5 sætter i gang igen og følger efter mod Vigerslev.

Det har næppe været tanken at spor 4 i normalsituationen skulle anvendes til længere ophold af tog der er lange nok til at række helt tilbage til sporskiftets frisporsmærke og at et sådant tog skal overhales.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere
Veterantog kalender

Jernbanebøger

Sorøkatastrofen

Sorøkatastrofen. Pris 225 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak