Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Strkn. 6 Kjn Sporskifte (spor 4-5) placeret ud for perron (Generelt)

af larsht, 11/1 2022, 17:22 (1048 dage siden) @ Frank Poulsen

Kender nogen tanken bag sporskiftets placering ud for perronen?

Den må alt andet lige forringe muligheden for at benytte midtersporet (gods- eller persontog) samtidigt med et passagerudvekslende tog ved perronen.

Mvh. Jens


Mon dog?

Et langsommere tog (arbejds-, damp-, gods- eller veterantog) ønskes overhalet og tages derfor ind på spor 5 (i midten). Det indhentende, overhalende tog kommer straks efter ind på spor 4 (perronsporet) og efter evt. kort ophold forsætter det mod Vigerslev (Ig) hvorefter det overhalede tog fra spor 5 sætter i gang igen og følger efter mod Vigerslev.

Det har næppe været tanken at spor 4 i normalsituationen skulle anvendes til længere ophold af tog der er lange nok til at række helt tilbage til sporskiftets frisporsmærke og at et sådant tog skal overhales.


Men at man ikke har fundet plads til sporskifter syd for perronen så man ikke kan skifte spor hvis der holder et nedbrud eller lignende er stadig mig en gåde. Men der er jo så meget man ikke forstår.


Sporskifter i kurver medfører forøger vedligehold og slitage


Hvor på min tegning ser du kurver i de sporskifter?

Men en anden har forklaret de er væsentlig dyrere også i ret gren, ved høj hastighed. Den faktor havde jeg ikke tænkt over. Men stadig finder jeg det ærgerligt

Du skal ikke særligt langt væk fra perronerne i sydlig retning før der er kurver - kig evt på luftfoto.

Sammenlign i øvrigt gerne med andre transversaler på den nye bane så du kan se hvor lange transversaler skal være - og tag endeligt gerne højde for afstanden mellem sporene.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak