Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegat hvornår? (Generelt)

af ThomasTT, 9/1 2022, 01:53 (1054 dage siden) @ anho

Jeg tror du bliver slemt skuffet hvis du regner med at banen kan følge motorvejen i "en acceptabel korridor". Ved 200 km/t skal man have en kurveradius på omkring 2 km, og indtil Roskilde - og også en del steder længere mod vest - har motorvejen kurver med en kurveradius der er helt ned på 1 km, samtidig med at motorvejen bevæger sig direkte igennem beboede områder, hvor der ikke er plads til at afvige fra motorvejens forløb. Vest for Roskilde bliver det en del lettere, fordi der her er bedre plads til at fravige motorvejens forløb - men man bliver stadig nødt til at fravige den i ganske stor grad, især fordi motorvejen passerer direkte igennem opbyggede områder flere steder.

Ydermere, så er det kun marginalt dyrere at bygge en bane til 320 km/t end at bygge den til 250 km/t, på en pr-kilometer basis. At bygge en helt ny bane på omkring 80 kilometer kontra en helt ny bane på 44 kilometer er en meget stor forskel i anlægsudgift, og hastigheden ændrer ikke meget på prisen når man bygger på fladt land.

Ikke desto mindre er mit primære problem forslaget om at forlægge Nordvestbanen til at køre via Svinninge. Der er intet reelt ræsonnement for denne forlægning, da det fører til at mange stationer bliver nedlagt, og ikke gør konstruktionen af din bane billigere. Hvis man fjerner den del fra dit forslag, så står man jo netop tilbage med den Lejre-tilslutning, som altså ikke er samfundsøkonomisk rentabel - men som måske, måske ikke kan blive det hvis den forsættes helt til Ny Ellebjerg.

Hvad angår tilslutningen, så er det først muligt at lave afgreningen omkring 8 km vest for Ny Ellebjerg, da der ellers er bebyggelse i vejen. Her kører togene allerede med 200 km/t, men eftersom din bane bliver nødt til at tage et meget skarpt sving for at komme op til motorvejen mod Roskilde og Holbæk, så er togene nødt til at bremse ned allerede på den eksisterende strækning, hvilket vil reducere kapaciteten. Og under alle omstændigheder står Ny Bane ikke til at ramme et kapacitetsloft lige foreløbigt - det er Vestbanen og København H hvor kapaciteten mangler.

For mig at se er det en bedre løsning at lave en Fjenneslev-tilkobling og så anlægge et femte spor mellem Hvidovre Fjern og Roskilde for at løse kapacitetsproblemet der. En Fjenneslev-bane på 300 km/t kan gøres billigere og give en lige så hurtig (eller hurtigere) rejse som en 200-250 km/t bane helt fra afgreningspunktet ved Vejlegårdsvej (og nej, man kan ikke flytte afgreningspunktet længere mod øst uden at bygge dyre og lange tunneler). Dertil kommer at tilkoblingen via Fjenneslev kan forbindes til Sydbanen via en relativt billig shunt vest om Ringsted, og derfor kan give direkte hurtigtog Aarhus-Hamborg.

Jeg forstår ikke det her Aarhus-Hamburg. Det virker komplet meningsløst. efterspørgslen er yderst begrænset, og det bliver en ekstremt dyr tur, når der både skal køres en stor omvej og betales for helt unødvendig brug af to gigantiske broer/tunneller, hvor man samtidig er med til at ødelægge kapaciteten. Jeg er nok påvirket af erfaringer med situationen i England, hvor alt med togdrift handler om kapacitet, og der netop derfor er villighed til at investere store summer. Kun en stor kapacitet muliggør passagervækst, og er der først passagervækst kommer investeringerne.

Mht motorveje, tror jeg, du misforstår hvad jeg mener med en transportkorridor. Det ses jo på vestfyn. Den bane mødte meget få protester. Havde man i stedet valgt den lange bro Bogense Juelsminde, ville man utvivlsomt være blevet begravet i protester mod banerne på land på begge sider. Det tror jeg også man bliver med en hurtig bane kalundborg-Ringsted på tværs af alting. Det er så ikke rigtigt, at hastigheden ikke har betydning for prisen for nyanlæg. Du skriver det jo selv med kurverne ved motorveje. Jo højere hastighed, jo mindre mulighed for at dreje banen uden om forhindringer. Det afhænger af forholdene om det vil være dyrere. Hertil kommer afskærmning mv, når der skal køres ekstreme hastigheder.

5. spor løsningen kan være fin men ville vist medføre enorme forhindringer i årevis under konstruktionen. Det koster også penge. En helt ny bane helt ind til Kbh vil have en enorm positiv for al togdrift i Danmark - og netop derfor gøre kattegat til et mindre snævert projekt - og give plads til stor vækst i årtier frem. En højashatighedsbane fra kalundborg til Ringsted er derimod det modsatte, et meget snævert projekt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak