Kattegat hvornår? (Generelt)
Ikke desto mindre er mit primære problem forslaget om at forlægge Nordvestbanen til at køre via Svinninge. Der er intet reelt ræsonnement for denne forlægning, da det fører til at mange stationer bliver nedlagt, og ikke gør konstruktionen af din bane billigere. Hvis man fjerner den del fra dit forslag, så står man jo netop tilbage med den Lejre-tilslutning, som altså ikke er samfundsøkonomisk rentabel - men som måske, måske ikke kan blive det hvis den forsættes helt til Ny Ellebjerg.
Uagtet alle gode trafikale forslag om linjeføring, så er det primære problem, at de sjællandske landanlæg til jernbanen bliver for dyre til at det - med de nuværende danske samfundsøkonomiske modeller - giver mening at anlægge dem.
Så det står ret klart - og har gjort i en del år snart - at skal der jernbane på en Kattegatforbindelse, skal værdien af investeringen øges, og omkostningerne reduceres (for ingen vil udfordre regnemodellerne i Finansministeriet)
Det tyder på, at værdien øges ved at inddrage jyske forbindelser med direkte tog, mens omkostningerne reduceres gennem kortest mulige sjællandske landanlæg.
/Lasse
Tak for info.
Det betyder at nogle med hede drømme om Aarhus- København på 45-60 minutter nok må se i øjnene at medmindre de er rimelig unge skal de nok indse at jernbane over Kattegat har lange udsigter.
Både af hensyn til klimaet, de rigtig mange daglige pendlere og samfundsøkonomien er pengene bedre brugt på at optimere jernbanen fra Ringsted til Aarhus mest muligt.
Måske kan Odense så nåes på 45 min og Aarhus på 1.5 time.
Og det formentlig til en pris som ikke afviger markant fra Kattegatforbindelsen.
--
Søgaard Trinbræt
[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]