Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegat hvornår? (Generelt)

af tgsen, 8/1 2022, 20:22 (1051 dage siden) @ Niels Bak

Næ, og der er heller ingen ting, der tyder på at en genopbygning af Kalundborg-Slagelse-Næstved vil være spor hurtigere end en tilslutning ved Fjenneslev og så et kort shunt vest om Ringsted, hvis det er den forbindelse, man vil.

Nej, det er rigtigt. 160 km/t er vel realistisk. Men direkte tog den vej er hurtigere end skifte i Ringsted. Og jeg har allerede påpeget at en fremtidig hh-bane Køge - Femern vil underminere Ringsted som skiftestation.
Og Kalundborg - Slagelse - Næstved findes stadig som sti. Alt andet lige er den billigere at tilbagekonvertere end at bygge ny bane gennem det kuperede NV-Sjælland.

Og det er i hvert fald meget billigere, hvis man først har lavet Fjenneslevtilslutningen - som i sig selv formentlig er en del billigere end en helt ny Nordvestbane, som er det der skal til, hvis den skal kunne konkurrere i tid.

Falsk modsætning. Jeg foreslog ikke 'en helt ny Nordvestbane', men en der anvendte den existerende tracé det meste af vejen.

Og så har vi slet ikke talt om kapaciteten mellem Roskilde og Kbh endnu..

Næh, det har vi ikke, men der er jo firespor en del af vejen?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak