Toget er langsommere i dag end for 50 år siden (Generelt)
Problemet er "alt det andet" - herunder i sær standsningsmønstret. Der er altså ikke meget lyntog over at skulle standse i Skanderborg, Horsens, Vejle eller Fredericia.
Lyntogenes standsningsmønster er nogle gange skruet mærkeligt sammen. Stoppene i Horsens og Vejle vil jeg dog ikke kritisere, da disse trods alt er Danmarks ottende- og niendestørste byer. Skanderborg-stoppet kan dog virke mærkeligt, vil jeg give dig ret i, især når nogle regionaltog springer Skanderborg over. Fredericia er et levn fra fortiden, hvor man skulle rejse til Sønderjylland over Fredericia og ikke kunne snige sig udenom. Det kan man i dag, og jeg finder derfor mere mening i et stop i Middelfart. Den bedste skiftemulighed til Herning (og senere Billund Lufthavn/Billund by) findes alligevel i Vejle, da sydgående passagerer dermed slipper for stop i Brejning og Børkop, mens nordgående passagerer slipper for at køre samme strækning to gange.
Når alt dette så er sagt, skal man se det i et større perspektiv. Følg nu godt med.
Lyntoget og IC-toget fra Aalborg danner halvtimesdrift mellem Aarhus og Fredericia. IC-toget fra Aalborg fortsætter så til Middelfart, hvorfra det danner halvtimesdrift med IC-toget fra Sønderjylland. IC-toget fra Sønderjylland er ydermere tilrettelagt, således at passagerer, der kommer med lyntoget nordfra og skal til Korsør, Slagelse, Sorø, Ringsted, Roskilde og Valby, kan skifte i Odense. Det sjove ved dette er jo, at det for eksempel tager lige lang tid fra Skanderborg/Horsens/Vejle til Korsør/Slagelse/Sorø/Ringsted/Roskilde/Valby uanset togvalg (IC, ICL+IC).
Alt dette ændres for øvrigt i K16, fordi Flensburgtogene nu skal udgå fra nord.