Timemodellens økonimi er bundet op på Superlynforbindelser (Generelt)
Passagererne vil have hurtige forbindelser og helst uden skift. Kan skift ikke undgås, skal skiftetiden være så lille som muligt.
Der bliver f. eks. superlyntog fra Odense til København og Aarhus-Aalborg hver time i minuttal 00. Det er derfor vigtigt, at rutebilankomst fra f.eks. Faaborg passer hertil. Hvad der er passende skiftetid i Odense, ved jeg ikke. Men vi leger, at det er 10 minutter.
Så kan det ikke nytte noget, at du lader rutebilen ankomme i alle mulige andre minuttal end minuttal 50 og så blot henviser til en intercitytogs- eller regionaltogsafgang, der passer hertil. Rutebilen returnerer til Faaborg 10 minutter efter superlyntogenes ankomst til Odense fra henholdsvis Aalborg-Aarhus og København, d. v. s. i minuttal 08.
Herudover undervurderer du skift mellem superlyntog og andre tog - vistnok det der kaldes "prioriterede forbindelser". Tog Frederikshavn-Aalborg skal i Aalborg passe til superlyntogene mod syd. Intercitytog og regionaltog Aalborg-Aarhus skal passe med superlyntogene i Randers eller i Aarhus. Tog Struer-Langå-Aarhus skal passe med superlyntogene i Aarhus osv osv osv - der er et hav af disse korrespondancer i hele landet. Jeg mener at kunne huske, at den daværende minister talte om omkring 25-29 af den slagt prioriterede forbindelser. Og det system kan som sagt kun drives, hvis superlyntogene i begge retninger befinder sig i henholdsvis København, Odense, Aarhus og Aalborg i samme minuttal.
Men hvorfor skal rutebilen ramme minuttal 00 for superlyn til Aalborg, når der i minuttal 30 vil være et andet superlyn til Kolding, der formentlig er en mere interessant destination end Aalborg for de fleste på Fyn? Og begge møder jo helt ens tog til København. Eller et tredie minuttal for superlyn til Vejle. Det møder måske et regionaltog til Nyborg.Der er ikke noget klart svar på hvilket minuttal der er bedst. Det er formentlig yderst marginalt. Læg hertil, at 99,9 % af passagererne på en rutebil ikke skal videre med lyntog, hvorfor man ikke kan tilpasse hvis det strider mod andre hensyn. Fx skolers mødetider.
Ja nord for Randers eller vest for Kolding giver det en vis mening, fordi der kører færre fortsættende tog. Men her vil jo ikke være tale om krydsende tog men bare tilpasning af lokaltrafik, ikke ligefrem nyt. På hovedstrækningerne ligesom med alle de væsentlige buslinjer, metro mv er der alt for mange afgange til at det giver mening. I øvrigt må det blive noget af et mylder fx i Aarhus hvis der skal ankomme og afgå tog i fem retninger på samme tid samt en masse rutebiler.
Du bliver nødt til at læse papirerne endnu engang: De økonomiske beregninger i timemodellen er bundet op på "de prioriterede forbindelser" - d. v. s. at tilsluttende intercitytog, regionaltog og rutebiler skal passe sammen med superlyntogene i København, Odense, Aarhus og Aalborg. Din rutebil fra Faaborg SKAL således ramme superlyntogene i Odense i minuttal 00 - ellers hænger modelberegningerne ikke sammen, og dit "overskud" på 150 mio. kr. forsvinder op i den blå luft.
Har du mere end én rutebil Faaborg-Odense pr. time (f. eks. halvtimesdrift) kan du snildt lade den anden rutebil ramme superlyntogsknuden i minuttal 30 i Odense. Men der er ikke 30 minutters drift på alle rutebilruter, og derfor må man vælge. Har du kun én rutebil i timen, skal den passe med superlyntogsknuden i minuttal 00, for der er den største passagervolumen.
Til sidst lidt imødegåelse af dit sædvanlige fnidder: Du skriver, at 99,9% af passagererne i rutebilerne, ikke skal videre med superlyntogene. Kilde? Om skolers mødetider: Ja, du skal vælge, om rutebilen skal passe til superlyntogsknuden eller til skolernes mødetider. Sådan er det, og sådan har det altid været. Men det problem har man jo hidtil kunnet finde ud af at løse og det kan man vel også i fremtiden. Og skulle du have glemt det, hedder løsningen (fortsat) at sætte busser/rutebiler ind, der passer til skolernes mødetider. I praksis er det ofte det modsatte, der er tilfældet, nemlig at skolerne justerer mødetiderne, så de "fin-passer" til rutebilerne i erkendelse af, at den kollektive trafik har "bindinger" - typisk "i begge ender", der gør, at det er lettere at justere skolens tider end rutebilens tider. Om mylder i Aarhus: Ja, der bliver mylder i Aarhus. Og det gør der forhåbentligt også i København, Odense og Aalborg. Det er jo hele ideen i timemodellen. Havde du regnet med, at din angst for lidt "mylder" skulle køre timemodellen i sænk? Den kollektive trafiks force er netop evnen til at håndtere "mylder".