Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Toget er langsommere i dag end for 50 år siden (Generelt)

af gaest, 21/7 2015, 13:47 (3348 dage siden) @ Bedrevidende

Når man laver den slags sammenligninger, sammenligner man altid med hurtigste tog "dengang". "Dengang" var der ikke ret mange tog og kun 2-3 meget hurtige forbindelser i hver retning pr dag.

- eller også ser man på hvordan køreplanlæggere "ødelægger" et dobbeltspor.

En gang var der enkeltspor hele vejen mellem Padorg og Vamdrup. Kørte man i persontog fra Sønderborg og mod nord, foregik krydsningerne næsten aldtid i Hovslund, og en enkelt gagn et godstog i Bolderslev eller Hjordkær.. I Hovslund kunne de få krydsningerne til at glide fint, ofte behøvede ingen af de krydsende tog at standse.

Så blev der bygget dobbeltspor Tinglev -Vojens, nå så slap man da for de krydsninger! Nejda! For så blev køreplanen lagt så der nu skulle krydses i Farris eller Sommersted. Og i Tinglev. Krydse i Tinglev, mod dobbelstoret bane? Jada.
Ic-tog fra Sønderborg mod nord afgik fra spor 4, og fra nord ankom de stort set samtidigt i spor 3. De to togveje kan ikke stilles samtidigt, så det tog der holder i spor 4 er nødt til at vente på det tog der ankommer nordfra og skal i spor 3. Også selv om dette tog er forsinket ganske meget. De to tog skal nemlig også bytte personale.

I forbindelse med sporarbejdet mellem Vojens og Vamdrup kom der uorden i køreplanen så "krydsningen" i Tinglev bortfaldt, derfor brugte de nordfra ankommende tog nu spor 2. Men nu fjerner man så perronen ved spor 2 i Tinglev, der således åbenbart kun skal bruges til gennemkørende godstog.

Dét skal køreplanlæggerne nok vide at drage nytte af, når der skal lægges nye køreplaner. Jeg vil tro at der bliver travlt med togkrydsninger i Gråsten og Vejbæk femover. Og i Tinglev, mod den dobbeltsporede bane.

Der burde anlægges en nødperron omkring Bolderslev, helt uden Rejsekort stander og Skrup Af automat, kun til at to tog kan bytte personale. Men så skal man ikke længere krydse i Tinglev, og det kan da ikke gå an :-P


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak