Udvidelse af S-banen (Trafikpolitik)
Nej, fordi ERMTS opererer med faste baneafsnit / blokke ligesom nuværende signalsystem, hvor der kun kan være eet tog i hver blok, mens CTBC opererer med rullende blokke af varierende længde, hvorfor der kan være flere tog på den samme strækning/tættere togfølge.
Når man har valgt ERMTS uden ydre signaler, hvad er så prisen for at reducere længden af de faste blokke?
Det skal jeg ikke kunne sige, men der er nogle baliser (så vidt jeg husker) der markerer de enkelte blokke. Togstyringen er også anderledes statisk, så det er ikke gjort med bare at lave blokkene f.eks 100 meter.
I niveau 2 er baliserne kun "kilometersted" og toget skal kun holde styr på hvor langt der fra sidste balise til forenden. Det, som dele i blokke, er skilte og akseltællere/sporisolatorer. Bloklængden er et designparameter og jo kortere jo mere kapacitet. Dog er ERTMS ikke hurtig til at kommunikere imellem tog og radioblokcenter - så det sætte nu og her grænsen.