Udvidelse af S-banen (Trafikpolitik)
Hej
Diskussionen gjaldt vel S-baneanlæg og ombygning til S-bane, og her var det vel fingerplanen der var udviklingsplanen, som gav rekreative områder mellem fingrene og bosætningscentre på fingrene. Fingeren ned langs Køge Bugt manglede og blev anlagt som et led i planen, som du nævnte. Elektrificeringen af Holte-Hillerød var jo ikke en ombygning til S-bane, nok for at undgå ramaskriget som nævnes i tidligere indlæg.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen
Planerne om en bane langs Køge Bugt er også ældre end fingerplanen. De oprindelige planer viser en udfletning lige vest for Vigerslev (niveaufri) og man kommer helt til at tænke på det nuværende baneanlæg (Kbh-Køge-Ringsted) som besværes af al det byggeri der er skudt op siden disse planer omkring Verdenskrigen (den 1.). Planerne fra dengang var i øvrigt ganske detaljerede.
De tidligste planer om nogen form for bane langs Køge Bugt går faktisk længere tilbage end det, allerede da ing. Kröhnke fra Glückstadt arbejdede med sine planer om en "fugleflugtslinje". De første udgaver af projektet omtalte en bane med udgangspunkt fra en station på Korsørbanen, men senere udgaver inden projektet blev opgivet omtalte en bane direkte fra København over Køge til Næstved.