Udvidelse af S-banen (Trafikpolitik)
Interessant forslag, som desværre næppe har nogen gang på jorden.
Humlen er snarere, at godstrafikken til Sverige er den langt vigtigste grund til en HH-forbindelse med tilhørende ring 5-jernbane. Selv om man kan finde en hel del andre udnyttelser, så er der ingen af dem, der kan retfærdiggøre den enormt store investering. Dermed bliver lokaltrafikken en eftertanke.
Derfor bliver det også et anlæg på godsets præmisser, og at få udbygget Lille Nord til en tosporet, tæt trafikeret godsbane ind gennem Fredensborg og rækken af småbyer på strækningen kan man nok godt glemme. Det samme gælder sving frem og tilbage over Roskilde Fjord. Det bliver en meget mere direkte linje.
Det sidste kunne man dog løse ved ikke at føre den ind om Frederikssund, men lave en skiftestation, hvor den krydser S-banen omkring Ølstykke. Men ud over den slags knudepunkter, så gør banens karakter af gennemkørselskorridor nok også, at man vil være forsigtig med at lave alt for mange lokalstationer.
Endelig skal den ifølge de planer, der ligger nu, føres ned og hægtes på den nye Ringstedbane over Køge i stedet. Det er man nok nødt til for ikke at ramle ind i kapacitetsgrænsen på den tæt trafikerede strækning mellem Ringsted og Roskilde, og i et langsigtet perspektiv giver det også mening, hvis man en dag beslutter at bygge en ny, mere direkte bane ned over Sjælland.
Når det så er sagt, så vil selv en ny bane anlagt som godsbane godt kunne bruges til at styrke regionaltrafikken på tværs. Et lokalt tog vil formentlig fortsætte med at køre ad Lille Nord mellem Helsingør og Hillerød, men kan så køre derfra ad Nordbanen ned og dreje mod syd af en Ring 5-bane. Derfra kan lokaltogene så enten køre direkte til Køge eller dreje mod vest til Roskilde, der hvor den skal krydse den nuværende hovedstrækning (formentlig lige vest for Høje Tåstrup).