Udvidelse af S-banen (Trafikpolitik)
Lille Nord har mere karakter af lokalbane, ligesom Gribskovbanen og Frederiksværkbanen. Hvis Helsingør skal have en S bane vil der ikke være nogen fidus i at lade den gå via Hillerød.
Snakken om S tog til Helsingør var vist også delvist underet i de utallige problemer med Kystbanen som nogen af en eller anden grund mente at en S bane ville kunne gøre bedre.
At dømme ud fra et kort er afstanden mellem stationerne på Lille Nord ret begrænset, og når DSB kunne nøjes med Y-tog med en topfart på 80 km/t er det vel højst tilladte hastighed på strækningen. Og S-baner bygges til en fart på 120 km/t, så det vil give en hurtigere betjening. Desuden kunne det også give bedre og hurtigere tog til Fredensborg.
Det bedste er vel at bygge en Ring 6 Hillerød - Roskilde som forlængelse af Lille Nord, forbinde S-banen i Farum med Frederiksværkbanen og forlænge Hillerød S-toget op ad Gribskovbanen i stedet?
https://www.google.com/maps/d/edit?hl=en&authuser=0&mid=zrZ53cbfOuhc.k8bTtRR-DOHQ
Det ville også være en måde at få den politisk besværlige Ring 5 (her: Ring 6) gennemført ad bagvejen, nemlig som Storkøbenhavnsk lokalbane.