Udvidelse af S-banen (Trafikpolitik)
Vedrørende en udvidelse mod Helsingør, så er der en ting som længe har undret mig: Når nu man konverterede Nordbanen til S-bane, hvorfor så stoppe i Hillerød? Det virker ret oplagt at fortsætte med Lille Nord, i stedet for først at bruge "lynetter" her og sidenhen overdrage driften til Lokalbanen. Og jo, jeg er godt klar over at man i Helsingør har frabedt sig at få S-banen dertil, fordi man frygtede at blive en forstad til København.
Det er faktisk underordnet hvad Helsingør ønsker. Trafikbehovet på Lille-Nord er slet ikke stort nok (endnu) til at retfærdiggøre anlæg af dobbeltspor og elektrificering.
Det er da muligt, men andre steder har forbedringen af køreplan og hyppigere afgange resulteret i mere trafik. Var Nordbanen egentlig ikke dobbeltsporet før ombygningen til S-bane? Og i givet fald, hvorfor fjernede man det så på det der nu er Lille Syd?
Vrøvl: Roskilde-Køge-Næstved har altid været enkeltsporet.
Nordbanen til Hillerød var dobbeltsporet til Hillerød i forbindelse med moderniseringen i 1930'erne og damp/dieseltogene var integreret i driften af S-banen fra Holte og sydpå til Hovedbanegården.