Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Udvidelse af S-banen Kystbane-stationer i træ (Trafikpolitik)

af Svend, 19/4 2015, 12:50 (3515 dage siden) @ ulca

Det lyder interessant med bygninger af træ på Kystbanen. Så vidt jeg erindrer var det kun den nu nedlagte Springforbi der var opført i træ.
Så jeg imødeser andre eksempler.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)


Jeg tog vist lidt fejl, det var ikke et krav med stationsbygninger i træ. Men i følge jubilæumsbogen fra 1997 forlangte Krigsministeriet at stationsbygningerne skulle kunne fjernes hurtigt. Som følge heraf blev stationsbygningerne designet i den såkaldte "kystbanestil", hvilket vil sige røde sten med bindingsværk og en del træværk. Det kan man bl.a. stadig se på den oprindelige del af Østerport station, som desværre er blevet skæmmet af en tilbygning opført i forbindelse med LOKO-projektet.

Jeg vil nu nok mene, at stationsbygningerne i Charlottenlund, Klampenborg, Skodsborg, Vedbæk, Rungsted Kyst osv deropad, er bygget ret solide og ikke sådan at rive ned i en håndevending ;-)

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak