Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Udvidelse af S-banen Kystbane-stationer i træ (Trafikpolitik)

af TorstenPedersen, 19/4 2015, 21:44 (3514 dage siden) @ Svend

Jeg vil nu nok mene, at stationsbygningerne i Charlottenlund, Klampenborg, Skodsborg, Vedbæk, Rungsted Kyst osv deropad, er bygget ret solide og ikke sådan at rive ned i en håndevending ;-)


Det har du sådan set ret i, men nu var det jo et citat fra en bog jeg leverede. Men meget firkantet og strengt set, så ligger f.eks. Charlottenlund ikke på Kystbanen men derimod på Klampenborgbanen. Oprindelig var Klampenborg endestation for Klampenborgbanen, som var anlagt som en sidebane til Nordbanen og en udflugtbane til dyrehaven for københavnere. Kystbanen blev anlagt som en forlængelse fra Klampenborg mod Helsingør. Og stationerne nord for Klampenborg opfylder fint kriteriet med røde sten med bindingsværk og en del træværk.


Ingen af bygningerne på hverken Klampenborg-banen eller Kystbanen er bygget med hurtig nedrivning for øje. Det kan godt være at det er nævnt i en bog, men det bliver det ikke mere rigtig af.

Nordbanen fandtes allerede da Kystbanen blev bygget, altså behøvede militæret ikke frygte at deres eneste transportvej skulle blive afbrudt ved en kystinvasion.

Bemærk at man byggede jernbaner 20-30 km fra kysten på hele Sjælland. Militærsporet i Næstved skal også forstås i den sammenhæng. [image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak