Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Udvidelse af S-banen (Trafikpolitik)

af TorstenPedersen, 20/4 2015, 18:32 (3513 dage siden) @ esni

I en anden tråd referes til denne rapport, og heri nævner man i slutningen muligheden for at udvide S-banen, mod Helsingør og Roskilde.

Vedrørende en udvidelse mod Helsingør, så er der en ting som længe har undret mig: Når nu man konverterede Nordbanen til S-bane, hvorfor så stoppe i Hillerød? Det virker ret oplagt at fortsætte med Lille Nord, i stedet for først at bruge

MO, siden

"lynetter" her og sidenhen overdrage driften til Lokalbanen. Og jo, jeg er godt klar over at man i Helsingør har frabedt sig at få S-banen dertil, fordi man frygtede at blive en forstad til København.


Tre muligheder:

1) Forlæng S-banen fra Hillerød til Fredensborg,
hvorefter man stadig skulle trafikere Fredensborg - Helsingør med dieseltog, nu afskåret fra deres naturlige 'fællesbase' med GDS og HFHJ (værksteder etc).

2) Forlæng S-banen fra Hillerød til Snekkersten,
hvor man så skulle skifte til Kystbanen; ikke godt

3) Forlæng S-banen fra Hillerød til Helsingør,
og hvilket system skulle Snekkersten - Helsingør så elektrificeres med?
1500 V= og to-system (tre-system?) tog på Kystbanen?
25000 V~ og to-system S-tog på Nordbane og Lille Nord?


Det er den slags ubehageligheder man kommer ud for når man ikke standardiserer. Den bedste og mest radikale løsning er at omstrømme S-banen til fjernbanestandard, derefter kan alle dieselsmåbanerne elektrificeres som de er blevet det på de anden side af sundet.


I princippet er der 2 muligheder mere:

4) separate spor Hillerød til Helsingør for S-bane og fjernbane

Du mener vel Snekkersten til Helsingør? Eller?


5) Køreledningssektioner som efter behov skifter imellem de 2 systemer ligesom på Geneve Cornavain og strækningen umiddelbart vest derfor indtil banen til Geneve Aeroport drejer fra.
Forskelle i signalsystem gør sikkert denne løsning sværere/umulig....

Og her er så endnu en grund til at S-banen skulle have haft ERTMS lige som fjernbanen.

S-banens Køge Bugt bane ville have kunnet være anvendt til godstog også. Og alt fnidderet om S-tog til Roskilde have været undgået.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak