Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Udvidelse af S-banen (Trafikpolitik)

af ulca, 17/4 2015, 21:48 (3516 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Jeg mener at huske, at da DSB indsatte Y-tog på Lille Nord, så afprøvede man, hvad der hurtigst: 100 km/t (som banen var bygget til) eller 80 km/t. Man valgte 80 km/t, fordi den bedre acceleration gav kortere køretider. (Ja, det lyder måske mystisk, men Y-tog var ikke specielt hurtige i optrækket.) Idag kører Lint 100 km/t på strækningen.

Lyder ikke specielt mystisk, de fleste privatbaner valgte netop at få deres Y-tog gearet 80 km/t fordi afstanden mellem stationerne på de fleste baner var så kort at acceleration var vigtigere end topfart.
At Lollandsbanen valgte at få deres Y-tog gearet til 105 km/t skyldtes, at i lighed med de fleste DSB regionalbaner var afstanden mellem stationerne så stor at en højere hastighed kunne give kortere køretider, fremfor hurtig acceleration og lavere topfart. Jeg kan også huske, at da man fik leveret IC2 (MF/FS) havde man et lille problem; nemlig at disse havde både en højere topfart og en bedre acceleration, og det kombineret med at køreplanen blev lagt efter disse tog fik de gamle Y-tog problemer med at holde køreplanen, derfor måtte man køre med to YM.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MW118Billige jernbane T-shirts

Med P 917 over Sjælland
Med P 917 over Sjælland

Lars B. Christensen har igen været i avisarkivet og har fundet denne levende beretning i Dagens Nyheder en søndag i 1935. I artiklen beskriver journalisten, hvilken oplevelse det var, at køre med på maskinen fra København til Korsør.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak