Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Venstresporsdrift på Ny Bane - opsummering og uddybning (Generelt)

af Niels Bak, 29/4 2021, 09:38 (1397 dage siden) @ anho

Jeg har heller ikke prisen. Men at udvide en eksisterende tunnel, med tilhørende nedbrydning af den ene tunnelvæg, og hvor der ligger bygninger helt til kanten (der blev i forvejen revet en ende af et par af dem, da den nuværende tunnel blev bygget) er kompliceret. En lang højbane i et område, hvor der ikke bare kan sættes bropiller alle vegne er heller ikke nemt og vil være dybt upopulært lokalt. For slet ikke at tale om forstyrrelsen af den eksisterende drift af både bane og evt. motorvej i byggeperioden.

Som sagt, jeg kan egentlig godt lide forslaget - der er en vis elegance over løsningen - men jeg tror ikke rigtig på det. Ikke mindst fordi den nuværende udformning af udfletningen (som kom til i sidste øjeblik) må være beregnet til at kunne afvikle den forventede trafik i en hel del år fremover.

PS - prismæssigt kan jeg fortælle at ændringen af Nordhavnsvej ved Svanemøllen, så den blev forberedt til videreførsel i tunnel under Svanemøllehavnen kostede for nedbrydning af den helt nyetablerede indfletning i Kalkbrænderihavnsgade, og opbygning af en tunnelmunding med tilhørende afkørsel i omegnen af 300 mio så vidt jeg husker. Og det var uden at skulle flytte bygninger eller bygge mere end ca 10 m ny vej ned i tunnelmundingen. Så et totalt gæt for forbindelsesspor - en milliard til halvanden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lokomotivfabrikker

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak