Venstresporsdrift på Ny Bane - opsummering og uddybning (Generelt)
Jeg tænkte at det nok ville være smartere at starte en ny tråd, så vi kan få opsummeret debatten hidtil og få lidt samling på vores febervildelser :p
I bund og grund består idéen af at lade Ny Bane Ringsted køre i venstresporsdrift permanent, for på den måde at kunne eliminere nogle krydsende togveje. Eftersom det kræver lige mange krydsninger at flette to højresporslinjer sammen som at flette en højre- og venstresporslinje sammen, kan man ved at flytte krydsningen til Ringsted eliminere et par broer. Dette vil muliggøre at al daglig drift på Ny Ellebjerg kan foregå uden krydsende togveje. Ruten København H-Ny Ellebjerg-Hvidovre Fjern vil stadig have krydsende togveje, men denne rute skal ikke benyttes i almindelig drift ifølge de nuværende planer.
(bemærk venligst, jeg kommenterer udelukkende det postede oplæg, om trafikafvikling omkring Vigerselv, forudsat “omvendt” sporbenyttelse Vigerslev<->Køge N)
Du skriver uden krydsning, men forbigår igen, at der er tog, som kommer fra Peberholmen og skal mod Hvidovre F. Var der ikke for nylig et indlæg om, at man havde kørt det første 800+ meter godstog fra Sverige mod Danmark ?
Selv hvis din foreslåede forbindelse (markeret med blå) blev en realitet, ville disse tog, fra Peberholmen mod Hvidovre F, skulle krydse ind over al trafik fra Køge mod Vigerslev/Kh og trafik fra Kh mod Vigerslev/Køge N.
Måske du kunne angive, med grønt, hvilken vej du forestiller dig godstog køres fra Peberholmen til Hvidovre F, uden det medfører krydsninger ?
Mellem Hvidovre F og Ny Ellebjerg har du kun ét spor, et stykke af vejen.
Du har mange andre spændende tanker, som også er en debat værd. Men det må være i deltråde, og for overblikkets skyld kommenterer jeg kun en del af oplægget.